اجرای کوارتت زهى آتلاس در نیاوران

با اجراى آثارى از آهنگسازان ایرانى و دانمارکى و با رونمایی از آلبوم فراقی؛

موسیقی کوک|  کوارتت زهى آتلاس (Athelas) از کشور دانمارک با اجراى آثارى از آهنگسازان معاصر ایرانى و دانمارکى در فرهنگسراى نیاوران به روى صحنه خواهد رفت.

در این کنسرت ، کوارتت زهى شماره یک در سل مینر اثر کارل نیلسن آهنگساز شناخته شده دانمارکى، کوارتت زهى آهنگساز نوگرا استاد فوزیه مجد با عنوان «رویا زمین»، کوارتت زهى «زمان هاى شکسته» اثر امیر مهیار تفرشى پور و «فوگ» براى کوارتت زهى اثر امیر بکان اجرا خواهد شد.

همچنین بعد از اجراى کنسرت مراسم رونمایى از آلبوم «فراقى» که مجموعه آثارى است از فوزیه مجد و امیرمهیار تفرشى پور، برگزار خواهد شد. ناشر این مجموعه انتشارات ماهور است.

فوزیه مجد ۶ تیر ۱۳۱۷ در تهران متولد شد. او آموختن «پیانو» را از ۶ سالگی آغاز و تحصیلات ابتدایی را در «مدرسه ژاندارک» سپری کرد. امانوئل ملیک اصلانیان استاد پیانو و تأثیرگذار بر تفکر موسیقی او بود. در سال‌های پایانی دهه ۱۳۲۰، برای تحصیل موسیقی به انگلستان رفت و در مدرسه «مورتون هال» مشغول به تحصیل شد.

او اولین اثر آهنگسازی حرفه‌ای خود را در سن ۱۵ سالگی به سفارش مدرسه «مورتون هال» ساخت که در استودیوی کمپانی معروف «هیز مسترز وویس» ضبط شد.

مجد؛ پس از پایان تحصیلات متوسطه، موسیقی را در دانشگاه «ادینبور» پی گرفت. بعد از آن، به ایران بازگشت و در هنرستان عالی موسیقی به تدریس «تاریخ موسیقی غرب» مشغول شد. او همزمان در روزنامه کیهان بین‌المللی با نام مستعار «فلورستان» نقد موسیقی می‌نوشت و در صداخانه وزارت فرهنگ و هنر به کار بازبینی موسیقی نواحی ایران می‌پرداخت.

مجد، نوازندگی سنتور را نزد «فرامرز پایور» و «مجید کیانی» آموخت.

او در سال ۱۳۴۵ با دریافت بورسیه از دولت فرانسه راهی این کشور شد و نزد «نادیا بولانژه» آموزش آهنگسازی را پی گرفت. پس از آن در سال ۱۳۴۷ با دریافت بورسیه از «سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران» به تحصیل «اتنوموزیکولوژی» تحت نظر «تران وانکه» در دانشگاه سوربن مشغول شد.

فوزیه مجد، در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت. این زمان مصادف بود با اوج فعالیت‌های موسیقی «مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران» و در این مرکز بخشی به پژوهش و گردآوری موسیقی نواحی ایران اختصاص داشت.

در آن هنگام وی بر تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی نواحی و موسیقی ردیف متمرکز شد. او با سفر به خراسان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و … به همراه گروهی که خود بنا کرده بود، مجموعه‌هایی از موسیقی نواحی، اقوام و ردیفی را گردآوری کرد.

جمع‌آوری ردیف‌های «سعید هرمزی»، «یوسف فروتن»، «عبدالله دوامی»، «نورعلی برومند» و نمونه‌های موسیقی محلی خراسان مانند اجراهایی از «حسین یگانه»، «الیاقلی یگانه»، «مختار زنبیل باف»، «حمرا گل فروز»، «نظرمحمد سلیمانی» و…، با یاری «مهدی کمالیان» از مهم‌ترین دستاوردهای سفرهای پژوهشی او است.