واکنش‌ها به عنوان و محتوای ارکستر سازهای ملی ایران

موسیقی کوک| سیمین سلیمانی در اعتماد نوشت: ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی‌اکبر قربانی دوم بهمن‌ماه روی صحنه رفت؛ ارکستری که هم پیش از اجرا و هم پس از آن با حواشی مختلفی رو به رو بود و مهم‌ترین آنها بحث بر سر نام این ارکستر بود.

روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی در سایت خود نوشته است:«با توجه به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، ارکستر سازهای ملی ایران جدیدترین اجرای خود را به ‌صورت آنلاین به مردم تقدیم کرد. ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی رشید وطن‌دوست و وحید تاج شامگاه‌ پنجشنبه دوم بهمن به همت بنیاد رودکی به ‌صورت آنلاین روی صحنه رفت.»

اگرچه حواشی این اجرا در نام خلاصه نمی‌شد ولی فصل مشترک تمام کنش‌ها و واکنش‌ها عنوان این ارکستر بود.

نام ارکستر، آغاز مناقشه

سجاد پورقناد، نوازنده و کارشناس موسیقی از کسانی است که این نام‌گذاری را محل انتقاد می‌داند. او از اساسنامه و سابقه ارکستر سازهای ملی ایران می‌گوید:«بنده و دیگر دوستانی که معترضیم به هیچ‌وجه مخالف فعالیت این ارکستر نیستیم؛ مشکل استفاده از این عنوان یعنی «ارکستر سازهای ملی ایران» است.»

پورقناد درباره اینکه چرا نباید از این نام استفاده می‌شده، توضیح می‌دهد:«ارکستر سازهای ملی یک ارکستر دولتی با سابقه است و طبیعتا نام یک ارکستر که سال‌ها در یک نهاد فرهنگی عریض و طویل مانند وزارت فرهنگ و هنر و در ادامه فعالیتش وزارت فرهنگ و ارشاد حضور داشته دیگر یک نام عادی نیست؛ سابقه و تاریخچه و اعتباری دارد که باید از آن حفاظت و صیانت کرد.»

او همچنین یادآوری می‌کند که «چرا باید بنیاد رودکی به این ارکستر و نامش بی‌توجه باشد که نه تنها این ارکستر را تعطیل کند بلکه به راحتی نامش را هم واگذار کند به یک ارکستر خصوصی.»از سوی دیگر مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد رودکی نیز گفته است:«در بنیاد رودکی سابقه‌ای از ثبت ارکستر سازهای ملی نداشتیم.»

پیمان میرآقاسی، نوازنده دیگری که در ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی سابقه فعالیت دارد، حق را به قربانی و گروهش می‌دهد و با بیان اینکه در بایگانی دفتر موسیقی همه‌ نام‌ها با حساسیت زیادی نگه‌داری می‌شوند، عنوان می‌کند:«برای یک فعالیت هنری نام در درجه دوم قرار دارد و این محتواست که ارزش است و پیشنهادم به موزیسین‌هایی که خود را در مرکز این مناقشات می‌بینند؛ این است که به اینگونه دعواها که منجر به تعطیلی یک فعالیت هنری خواهد شد نباید دامن زد و به جای دامن زدن به اینگونه مناقشات، فعالیت جدیدی را آغاز و نام تازه‌ای را در موسیقی کشورمان تثبیت کنند».

امین حیدری، نوازنده عود هم که قبلا در ارکستر سازهای ملی حضور داشته و از آن جدا شده، گزینه دیگری است که سراغش رفتم. همچنین نظر مدیرعامل بنیاد رودکی را در ارتباط با این موضوع جویا شدم و البته از علی‌اکبر قربانی، رهبر ارکستر ساز‌های ملی پرسیدم که چه پاسخی به انتقادهای مطرح‌ شده دارد. قربانی ادعاهای مطرح شده را بی‌اساس می‌داند و با بیان اینکه مراحل قانونی برای نام‌گذاری ارکستر سپری شده، می‌گوید‌ الزامی نمی‌بیند که به «هر گونه ادعای بی‌اساس از طرف شخص یا اشخاصی» پاسخ دهد.